כל הזכויות שמורות לפנינה רייפמן - אימון אישי, אימון לזוגיות the garden of coaching - באוירה הרומנטית של הים בקסריה
 
 
 
 
 

ימי עיון לכיתות ז´-ט´

תוכנית לכיתות ז' [במכון או בבית הספר]

ימי עיון לכיתות ז´-ט´

יום עיון זה מבוסס על סיפורה של משפחה יהודית אחת בתקופת השואה משפחת וויס, משפחה יהודית מכובדת ועשירה בברלין אשר בתחילת הפרעות נגד היהודים, קיבלה מספר הזדמנויות, לעזוב את גרמניה, המשפחה השלתה את עצמה ש"הכל פוליטיקה" והחליטה להישאר עד שהיה מאוחר מדי, נספר את סיפורם האישי של בני המשפחה וכיצד הם עוברים את התקופה, נתמקד על חבריהם הטובים אשר היפנו להם עורף ובחלקם הפכו לאויבים הכי גדולים שלהם. נספר את סיפור השואה מנקודת מבט מיוחדת. תוך ניסיון לגעת בשני הצדדים של המטבע , מה קורה בגרמניה ככלל בתקופה זו וכיצד זה משפיע על היהודים משפחת וויס היא משפחה ממוצעת סבא, סבתא, זוג הורים ושלושה ילדים המייצגים מיליוני יהודים אשר מצאו עצמם שלא ברצונם עומדים בשאלות של חיים ומוות יומיומיים. התוכנית מבוססת על הסרט "שואה, סיפורה של משפחת וייס". משך התוכנית כ-3 שעות [4 שיעורים]


מטרות היום:
  • להציג את העובר על יהדות אירופה בתקופה אפלה זו.
  • לסקור בפני התלמידים פס זמן המציג את האירועים המרכזיים מסוף מלחמת העולם השנייה ועד לתום מלחמת העולם השנייה.
  • להכיר לתלמידים את התעמולה הנאצית דרך קריקטורות פוסטרים ועוד.
  • לעודד את התלמידים להתמודד עם דילמות שעברו על היהודים בתקופה זו.
  • לבחון עם התלמידים אלו שאלות עכשוויות מעלים האירועים שנלמדו.
 
מהלך הפעילות:
פתיחה
שיעור 1פס זמן מעליית היטלר לשלטון ועד חוקי נירנברג תוך שימוש בתאריכון, תורת הגזע - הפעלה, פירמידת הגזעים.תעמולה נאצית - הצגת קריקטורות ופוסטרים מהתקופהחוקי נירנברג והיחס ליהודים - קטע סרט מש' וייס

שיעור 2
ליל הבדולח - קטע סרט מש' וייספרוץ מלחמת העולם השנייה
 
 
שיעור 3
איגרת הבזקגטאות - פעילות שיר +חומהסרט יום בגטו ורשה
שיעור 4
מבצע ברברוסהמחנות השמדה - קטע סרט הבריחה מסוביבורדילמות סיום המלחמה - קטע סרט אחים לנשקסיכום
תוכנית לכיתות ח' [במכון או בבית הספר] משך התוכנית כ-3 שעות [4 שיעורים]


 

הנוער ההיטלראי

"במבצרי החינוך שלי יצמח נוער שיפחיד את העולם. רוצה אני נוער שהוא אלים, שתלטן, עשוי לבלי חת ואכזר. בכל אלה יהיה ניכר הנוער. נוער זה חייב להיות מסוגל לשאת כאב, לא שמץ של חולשה, לא שמץ של רכות ידבק בו. חיית הטרף האצילה והחופשית תשתקף בזיק עיניו. רוצה אני בצעירים חזקים ויפים, והם יוכשרו בכל תרגילי הגוף האפשריים. רוצה אני בצעירים אתלטיים - זהו הדבר העיקרי והחשוב ביותר. כך אשרש חינוך האנושות בן אלפי שנים. "
 
 
אדולף היטלר חזונו של היטלר הכולל נוער בלונדיני כחול עיניים חזק ושרירי החל לרקום עור וגידים כבר בתקופתו. חיוב הנוער הגרמני להצטרף לתנועת ההיטלריוגנד מהווה נדבך חשוב במימושו של חזון זה. היטלר מנסה לחנך את הנוער הגרמני לאידיאולוגיה הנאצית ומבקש מהם ציות מוחלט והליכה עיוורת אחריו ואחר האידיאולוגיה שלו. יום עיון זה יעסוק בנוער בתקופה זו , לאורך היום נבחן מי היו החברים בתנועה זו, מה היו הדרישות מהם, כיצד עבדו הדברים בשטח ומה נשאר מכל זה. במקביל נסקור גם את הנוער היהודי העומד מול הנוער הגרמני בתקופה זו, מי הם היו, מה היו תחושותיהם לגבי המפלצת הזו שנבנית מול עינם, מה היו מעשיהם ותגובתם, וכיצד הם עברו וחשו בתקופה חשוכה זו מטרות:
  • ללמוד על העובר על הנוער היהודי והגרמני בתקופה חשוכה זו.
  • להציג בפני התלמידים פס זמן הסוקר את התקופה מעליית היטלר לשלטון ועד סיום מלחמת העולם השנייה.
  • לעודד את התלמידים להתמודד עם דילמות שעבר הנוער בתק' זו.
  • לבחון עם התלמידים אלו שאלות עכשוויות מעלים האירועים שנלמדו.